V rámci tohoto článku by som hneď na úvod rád povedal jednu dôležitú vec – ak sa vám hodinky MVMT či Daniel Wellington páčia, skvelé!

Uznávam, ich čistý minimalistický dizajn má svoje čaro, a keď to všetko podčiarkneme vynikajúcim marketingom, nedivím sa, že si našli cestu na toľko zápästí. Ak vám ide iba o imidž, hľadáte hodinky na 1-2 roky a nezaujíma vás horológia, rozumiem tomu a verím, že MVMT či DW budú skvelou voľbou.

Koniec koncov, aj ja som bol majiteľom hodiniek MVMT. No práve fakt, že sa mi v priebehu roka doslova rozpadli, ma prinútil ponoriť sa do problematiky hlbšie a zistiť, čo tento „luxus za dostupnú cenu“ naozaj ponúka.

Cieľom tohoto článku teda nie je odradiť vás od kúpy týchto hodiniek, cieľom je informovať vás o tom, čo sa pod ich „kapotou“ skrýva. A napokon vám ponúknuť aj niekoľko alternatív v podobnej cenovej relácii, kde za svoje peniaze dostanete adekvátnu hodnotu.

Mimochodom, na rovnakom princípe fungujú aj módne značky hodiniek ako Michael Kors, Hugo Boss, Gucci či Emporio Armani a mnohé ďalšie, pre ktoré budú platiť slová z tohoto článku tiež. Z módnych značiek je výnimkou značka Cartier.

V čom je teda s MVMT a DW problém?

Vnútri týchto hodiniek nájdete tie najlacnejšie súčiastky, aké trh ponúka. Je to problém? Vlastne ani nie.

Problémom je potom v prípade samotná cenotvorba.

Hodinky Daniel Wellington, MVMT a hodinky väčšiny ostatných módnych značiek poháňa japonský strojček Miyota 1L22. Long story short, na trhu nenájdete príliš veľa strojčekov nižšej kvality. Celkovo sa tak hodnota jedného kusu módnych hodiniek pohybuje na úrovni 3-5 eur.

Nie, žiadny Daniel Wellington, ktorý miluje hodinky a rozpráva sa so Švédmi na pobreží, naozaj neexistuje. Existuje len fabrika v Číne, produkujúca lacné súčiastky, z ktorých sú vyrábané pekné, no nekvalitné hodinky, podobné tým, ktoré nájdete na pláži v Bulharsku, ponúkané pochybným predajcom v cene okolo 10 eur.

Sú hodinky za 10 eur pre svet problém? Nie.

Sú hodinky v hodnote 10 eur za cenu 170 eur problém? Tiež nie, ale ľudia si zaslúžia vedieť, za čo platia peniaze.

Iste, máme voľný trh a cenotvorba je teda slobodnou voľbou každej spoločnosti. No marže na úrovni 1000%, to nie je produkt, ktorý by som si mal záujem kúpiť. Vážim si každé euro a zaplatiť 100 eur za niečo v hodnote 5 eur pre mňa jednoducho neprichádza do úvahy.

Hnevajme sa na tradičných výrobcov

Napriek tomu sa na DW alebo MVMT nehnevám. Práve naopak, robia svetu hodiniek obrovskú službu. Jednak ukazujú, že ľudia sú stále ochotní míňať peniaze na hodinky, napriek tak častému argumentu mladých, ktorí tvrdia, že „predsa majú čas na mobile“.

Značky Daniel Wellington a MVMT prišli na trh ako víchor a zasiahli celé spektrum potencionálnych zákazníkov, ktorí už vtedy boli ochotní kúpiť si hodinky, no kvalitné a rovnako dostupné značky ako Seiko, Orient či Tissot neboli ochotné na týchto ľudí svoje aktivity zacieliť a pracovali ďalej vo svojej malej bubline. Vo výsledku sú tak tieto značky pre majiteľov módnych hodiniek úplnou neznámou. Ešte raz sa pýtam, je to chyba módnych hodiniek? Kto zakázal tradičným značkám marketing na Instagrame? Kto im zakázal cieliť na mladé publikum, ktoré očividne stále má záujem o hodinky?

Navyše, môj prípad prechodu od módnych hodiniek k tradičným hodinkám nie je zriedkavý, tieto módne značky výborne slúžia ako prvé hodinky, od ktorých sa človek ľahko dostane cez trochu prieskumu k zaujímavejším, kvalitnejším značkám s bohatou históriou.

Kvalitné alternatívy za podobnú cenu

Nasledujúce značky majú relatívne bohatú horologickú históriu, používajú kvalitné švajčiarske súčiastky a ich maloobchodná cena nie je tak drasticky vzdialená ich výrobnej cene, ako v prípade módnych hodiniek. Navyše, pri troche prieskumu narazíte aj na ten vysnívaný minimalistický dizajn.

Tissot

Švajčiarska spoločnosť Tissot existuje už od roku 1853, čo je samo o sebe zárukou kvality. Navyše je to práve Tissot, ktorý sa najmä posledné roky zameriava na spomínaný minimalistický dizajn, to všetko s kvalitnými švajčiarskými dielmi, obrovskou hodinárskou tradíciou a za ceny na úrovni spomínaných módnych značiek.

Citizen

Značka Citizen čoskoro oslávi 90 rokov svojej existencie. Vznikla spojením síl japonských a švajčiarských investorov a ponúka celú radu hodiniek pre všetky kategórie zákazníkov od 70 do 2000 eur.

Seiko

Seiko sú hodinky, ktoré nezriedka uvidíte aj na zápästí skutočných horologických fanúšikov. Najmä ich potápačská rada SKX sa v priebehu rokov stala absolútnou ikonou. Existencia značky Seiko sa datuje od roku 1881 a takisto u nej nájdete modely v cenách od 70 do 5000 eur, pričom spomínaná ikonická rada SKX je dostupná za cenu okolo 200 eur.

Orient

Značku Orient preslávila najmä ich rada Bambino, ktorú bežne zoženiete v cene od 120 do 200 eur, v závislosti od toho, či nakupujete na Slovensku alebo v zahraničí.